AnasayfaArtvin'den HaberlerGÜRCİSTAN’DA ANAKLİA DERİN DENİZ LİMANI’NIN TEMELİ ATILDI

GÜRCİSTAN’DA ANAKLİA DERİN DENİZ LİMANI’NIN TEMELİ ATILDI

GÜRCİSTAN’DA ANAKLİA DERİN DENİZ LİMANI’NIN TEMELİ ATILDI

 

Çin ve Avrupa arasında yeni bir deniz koridoru kuracak olan Gürcistan’da Anaklia Derin Deniz Limanı’nın inşası, Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili’nin katıldığı törenle resmen başladı.

Hayati Akbaş

HOPA-Gürcistan’da Avrupa ve Çin’i bağlayan tarihi İpek Yolu’nun restore edilmesine yardımcı olacak Anaklia Derin Deniz Limanı’nın inşası başladı. Törene, Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili, Gürcistan Ekonomi Bakanı Dimitri Kumsishvili, Dışişleri Bakanı Mikheil Janelidze, Bölgesel Kalkınma ve Altyapı Bakanı Zurab Alavidze ve diğer yetkililer katıldı.

Temel atma töreninde konuşan Başbakan Kvirikaşvili, büyük projenin 2020’de tamamlanacağını belirtti. Anaklia Limanı’nın Gürcistan ve bölge için önemini anlatan Kvirikaşvili,, “Anaklia Derin Deniz Limanı, benzersiz bir proje ve Gürcistan’ın İpek Yolu haritasındaki konumunu güçlendirecektir. Limanın lansmanıyla birlikte, Gürcistan’da birçok değişiklik başlayacak” dedi.

2.5 Milyar dolarlık proje, tarihi İpek Yolunu restore ederek ulusal ve bölgesel ekonomik büyümeyi teşvik edecek ve Çin ve Avrupa arasında yeni bir deniz koridoru kuracak.

Karadeniz’in doğu kenarında yer alan Anaklia, stratejik olarak Çin’den Avrupa’ya olan en kısa güzergâh üzerinde durmaktadır. Rota son zamanlarda İpekyolu Kalkınma Fonu kapsamında Çin altyapı yatırımlarında 40 Milyar dolarlık için bir odak noktası haline gelmiştir ve hâlihazırda Çin dış ticaret hacminin yüzde 26’sını oluşturmaktadır. 100 Milyar dolarlık Asya Altyapı Yatırım Bankası’nın (AIIB) açılışıyla aynı zamanda bölgesel altyapı geliştirme desteklenecektir.. İpek Yolu’nun restorasyonu Gürcistan için önemli bir öncelik olmuştur ve Aralık 2014 yılında Avrupa Birliği ile hükümetin Derin ve Kapsamlı Serbest Sanayi Anlaşması (DCFTA) üzerine inşa edilmiştir..

Anaklia’nın Limanı komşuları olan Ermenistan, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan’da ve Tacikistan olmak üzere denize çıkışı olmayan ülkeler için ticaret yolları açarak Kafkasya ve Orta Asya’yı yeniden canlandırmaya hazırlanıyor. Bu ülkelere erişim sınırlıdır ve Anaklia altyapı geliştirmesi, Orta Asya ve Kafkasya’da yaşayan milyonlarca kişiye en verimli ve en güvenli yolu sağlayabilir.

Yeni İpek Yolu’nun bir parçası olacak Anaklia Derin Deniz Limanı için ilk aşamada 540 milyon dolar yatırım yapılacak. Projenin toplam maliyeti ise 2,5 milyar dolar. 2020’de yapımı bitecek liman, iki yıllık inşaat çalışmalarının ardından ilk gemileri kabul edebilecek. Derin deniz limanı tamamlandığında, yılda 100 milyon tona kadar kargo işleme kapasitesine sahip olacak