BÖLÜM I
KURULUŞ, MERKEZ VE ŞUBELER, AMAÇ VE ÇALIŞMAKONULARI HUKUKİ DURUMU
MADDE 1- Yasalar ile bu Resmi Senet hükümleri uyarınca yönetilmek ve kamuya yararlı hizmetler sunmak üzere “ARTVİNLİLER HİZMET VAKFI” kurulmuş olup, izleyen maddelerde vakıf kısa adı ile anılmıştır.
MERKEZ VE ŞUBELER
MADDE 2- Vakfın merkezi İstanbul’da olup, merkez adresi “Gayrettepe Mahallesi Yıldız Posta Caddesi Akın Sitesi 1.Blok No:6 Kat:3 D:6 Gayrettepe-Beşiktaş/ İSTANBUL” olup, merkezin il sınırları içinde başka bir adrese nakli durumunda, vakıf resmi senedinde değişiklik yapılması gerekmez. Merkez adres değişikliği vakıflar genel müdürlüğü ve ilgili yerlere bildirilir. Vakıflar genel müdürlüğünden izin almak şartıyla yurtiçinde ve yurtdışında şubeler açılabilir
AMAÇ VE ÇALIŞMA KONULARI
MADDE 3- Vakıf ,eğitim, bilim, sağlık ,çevre, spor, kültür sanat ve insan hakları gibi tüm çalışmaları Artvin ve ilçelerini kapsayacak şekilde hayata geçirmeyi ana prensip olarak kabul eder. Bu amaç doğrultusunda Vakfın genel olarak hizmet ve faaliyet konuları aşağıda gösterilmiştir.
VAKFIN GAYESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN YAPABİLECEĞİ İŞ VE İŞLEMLER
MADDE 4-Vakıf gayesine ulaşmak için taşınır ve taşınmaz mallara bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmaya ve kullanmaya, vakıflara ilişkin yasa hükümleri uyarınca sahip olduklarını satmaya, devir ve ferağ etmeye, gelirlerini almaya ve harcamaya, vakıf malvarlığına giren bir ya da birden çok taşınmaz mal veya gelirlerini bir ya da birçok kez yatırımda kullanmaya, vakıf amaç ve hizmet konularına aykırı olmamak koşulu ile yapılacak bağış ve vasiyet, satın alma ve diğer yollarla mal ettiği taşınır ve taşınmaz malları ve paraları yönetim ve tasarrufa, menkul değerleri almaya ve vakfın amacı doğrultusunda bunları değerlendirip satmaya, vakfın amaçlarına benzer çalışmalarda bulunan yurtiçi ve yurt dışındaki vakıflar, gerçek ve tüzel kişiler ile işbirliği yapmaya, kamu kurum ve kuruluşları dışındakilerden yardım almaya, bu yardımı sağlamak için anlaşmalar yapmaya, taşınmaz malların irtifak, intifa, sükna, üst, rehin, ipotek gibi mülkiyetten gayri ayni haklarını kabule, bu hakları kullanmaya, olan ya da olacak gelirleri ile kuracağı sözleşmeler için taşınır ve taşınmaz malların rehin ve ipoteği dahil her türlü güvenceleri almaya, geçerli banka kefaletlerini kabule, vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek için gerektiğinde ödünç almaya, kefalet, rehin, ipotek ve diğer güvenceleri vermeye, vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yürütülen ve yürütülecek projelerden ve her türlü çalışmalardan gelir elde etmeye ve vakfa gelir sağlamak amacı ile olağan işletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi işletmeler, şirketler kurmaya, kurulu olanlara iştirake, bunları doğrudan işletmeye yada denetimi altında bir işletmeciye işlettirmeye, vakfın amaç ve hizmet konularından birinin yada tümünün gerçekleştirilmesi için yararlı ve gerekli görülen girişim, tasarruf, mal edinme, inşaat ve benzeri sözleşmeleri yapmaya Türk Medeni Kanununun 48. Maddesinde belirtildiği üzere izinli ve yetkilidir. Vakıf bu yetki ve gelirlerini Türk Medeni Kanunu ile yasaklanan maksatlarla kullanamaz.
VAKFA TAHSİS EDİLEN MAL VARLIĞI
MADDE5-Kurucu üyeler Vakfa 500.000.000.-(Beşyüzmilyon) TL, Vakfın ilk kuruluş varlığı olarak ödemiş bulunmaktadır. Vakıf, bu ilk kuruluş varlığına ek olarak her türlü mal ve hakları, bir malvarlığının tamamını veya bir kısmını bağış, vasiyet veya başka suretlerle temellük eder ve bağış, vasiyet veya ölüme bağlı tasarrufları kabul ve iktisap edebilir. İntifa, sükna veya mülkiyetin gayri aynı haklara sahip olabilir veya bu hakları herhangi bir hukuki yolla edinebilir
VAKFIN GELİRLERİ
MADDE 6-
BÖLÜM II
YÖNETİM HÜKÜMLERİ
VAKFIN ORGANLARI
MADDE 7- Vakfın Organları aşağıda gösterildiği gibidir:
MÜTEVELLİ HEYETİ
MADDE 8- Mütevelli heyeti vakfın karar organı olup, oluşumu ve diğer üyeliklerle ilgili hükümleri aşağıdaki gibidir:
MÜTEVELLİ HEYET TOPLANTI KURALLARI
MADDE 9-
OLAĞANÜSTÜ MÜTEVELLİ HEYET TOPLANTISI
MADDE 10-Mütevelli heyet aşağıdaki hallerde, yönetim kurulu tarafından en geç bir ay içerisinde olağanüstü toplantıya çağrılır.
MÜTEVELLİ HEYET GÖREV VE YETKİLERİ
MADDE 11 – Mütevelli heyetin görev ve yetkileri şunlardır:
YÖNETİM KURULU
MADDE 12- Yönetim kurulu vakfın yetkili icra organı olup, mütevelli heyet üyeleri arasından seçilen, 13 asıl üye ile her asıl üyenin yedeği olarak seçilen 13 üyeden oluşur. Artvin’in merkezi ile her ilçesinin vakıf yönetiminde temsili esastır. Bu amaçla yönetim kurulu üyesi olarak, Artvin merkez ve ilçeleri kökenli mütevelliler arasından en az birer asıl ve yedeğinin seçilmesi temel ilkedir. Deneyim ve birikimlerinden yararlanmak adına ve de kendisinin kabul etmesi durumunda, bir önceki dönem vakıf başkanı yönetim kurulu asıl üyeliğinin doğal adayıdır. Yönetim kurulu üyelerinin görev süresi iki yıldır. Görev süresi bitmeden herhangi bir sebeple yönetim kurulu üyeliği sona eren asıl üyenin yerine, o üyenin yedeği göreve gelir.
YÖNETİM KURULU GÖREV BÖLÜMÜ
MADDE 13- Yönetim kurulu yapacağı ilk toplantıda gizli oyla bir başkan, bir başkan vekili, bir başkan yardımcısı, bir genel sekreter ve bir sayman ile vakfın hizmet konularına ilişkin görevli yönetmenler seçer. Genel sekreter ve sayman vakıf başkanının teklif ettiği adaylar arasından seçilir. Başkanın yokluğunda başkan vekili veya başkan yardımcısı vakfı temsil eder. İhtiyaç halinde yönetim kurulu üyelerinden birisine de temsil yetkisi verilebilir.
YÖNETİM KURULU TOPLANTI KURALLARI
MADDE 14- Yönetim kurulu en az ayda bir defa toplanır. Özürsüz olarak üst üste üç toplantıya gelmeyen veya özürlü olsa bile bir sene içinde altı toplantıda bulunmayan üye, yönetim kurulu üyeliğinden çekilmiş sayılır ve yerine yedeği göreve çağrılır. Toplantı, Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile açılır. Karar yeter sayısı katılan üyelerin salt çoğunluğudur. Gündemin saptanması ve toplantıya davet vakıf başkanı tarafından yapılır.
YÖNETİM KURULU GÖREV VE YETKİLERİ
MADDE 15- Yönetim kurulu; vakfın amaçlarının gerçekleşmesi için gereken bütün iş ve işlemleri yapmakla ve vakfı kanunlar ile işbu resmi senet hükümlerine uygun olarak idare ve temsil ile görevli, yetkili ve sorumludur. Başlıca görevleri şunlardır:
DENETLEME KURULU
MADDE 16- Denetleme kurulu, mütevelli heyet tarafından seçilen üç asıl ile üç yedek üyeden oluşur ve görev süresi iki yıldır. Denetleme kurulu üyelerinin mali konularda uzmanlıklarıyla tanınan ve denetim yapma becerisi olan mütevelliler arasından seçilmesine özen gösterilir. Denetleme Kurulu, yapacakları ilk toplantıda aralarından bir başkan ve bir yazman seçerek sonucu yazı ile yönetim kuruluna bildirir. Denetleme Kurulu toplantılarında toplantı ve karar yeter sayısı salt çoğunluktur.
DENETLEME KURULU GÖREV VE YETKİLERİ
MADDE 17-Denetleme kurulunun görev ve yetkileri aşağıdaki gibidir:
MADDE 18-Denetleme kurulu üyeleri, Vakıf yönetim kurulu toplantılarına da katılarak çalışmalarını izleyebilirler.
ÜCRETSİZ ÇALIŞMA
MADDE 19-Yönetim kurulu, denetleme kurulu ve danışma kurulu üyeleri, çalışma ve hizmetleri karşılığında ücret almazlar. Yönetim kurulu kararıyla özel amaçlarla yaptırılacak çalışmalar için ücret verilebilir.
DANIŞMA KURULU
MADDE 20- Danışma kurulu, vakfın amaç ve hizmet konularına ilişkin çalışmalarına yönelik danışma organı olup, oluşum ve çalışma ilkeleri aşağıda gösterilmiştir:
Danışma kurulu üyeleri, yönetim kurulunun teklif ettiği mesleki yeterliliğe sahip, deneyimli, üretken, vakıf amaç ve çalışma konularında katkı verebilecek, mütevelli olan veya olmayan uzman kişiler arasından mütevelli heyetçe seçilen 35 üyeden oluşur.
Vakıfta başkanlık yapmış tüm mütevelli üyeler danışma kurulunun doğal üyesidir. Danışma kurulu üye adayları teklif edilirken, değişik meslek ve iş gruplarından olmaları hususuna özen gösterilir. Danışma kurulu yapacağı ilk toplantıda bir başkan, iki başkan yardımcısı ve bir sekreter seçer. Görev süreleri iki yıldır. Herhangi nedenle görev süresi dolmadan ayrılan üyenin yerine yönetim kurulunca gösterilen adaylar arasından ilk mütevelli heyet toplantısında seçim yapılır. Seçilen üye, ayrılan üyenin görev süresini tamamlar. Görev süresi sona eren danışma kurulu üyesi tekrar seçilebilir.
DANIŞMA KURULU TOPLANTI KURALLARI
MADDE 21- Danışma Kurulu, Aralık, Mart, Haziran ve Eylül ayları olmak üzere yılda dört defa olağan ve ihtiyaç duyulduğu her zaman olağanüstü toplanır. Olağan ve olağanüstü danışma kurulu toplantılarında, danışma kurulu başkanı tarafından hazırlanan ve vakıf yönetim kurulunun da önerilerini içeren gündem maddeleri görüşülür ve karara bağlanır. Danışma kurulu toplantılarında toplantı yeter sayısı aranmaz. Karar yeter sayısı toplantıya katılanların salt çoğunluğudur.
DANIŞMA KURULUGÖREV VE YETKİLERİ
MADDE 22- Danışma kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
ETİK KURULU
MADDE 23-Vakfın amaçlarına aykırı çalışmalarda bulunan, vakfı kişisel çıkarları doğrultusunda kullanmaya çalışan yada Artvinliler Hizmet Vakfı kimliğine ve etik değerlerine aykırı hareket eden mütevelli üyeler hakkında araştırma ve soruşturma yapmakla görevli etik kurulu, yönetim kurulu tarafından önerilecek adaylar arasından beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur. Etik kurulu üyeleri, mütevelli heyet tarafından seçilir. Etik kurulunun görev süresi iki yıldır. Etik kurulu kararları salt çoğunlukla alır. Vakıf resmi senet ve teamüllere, genel iş ahlakı ilkelerine ve yasalara karşı olumsuz davranışlarda bulunan ve bu davranışları ile vakıf onurunu zedeleyeceği kaygısını uyandıran mütevelliler, yönetim kurulu kararı ile etik kuruluna sevk edilir. Etik kurulu yaptığı inceleme sonunda mütevelli ile ilgili kararını yazılı olarak yönetim kuruluna sunar. Etik kurulu, mütevelli üyenin kusurlu olduğu kanaatine vardığı takdirde üye hakkında;
İhraç uygulamalarında nihai kararı, yönetim kurulunun önerisi ile mütevelli heyeti verir. Etik Kurulu uygun olmaları halinde Danışma Kurulu toplantılarına katılabilir.
BÖLÜM III
ÇALIŞMA DÖNEMİ VE MALİ UYGULAMALAR
ÇALIŞMA DÖNEMİ
MADDE 24- Vakfın çalışma ve hesap dönemi, 1 Ocak’ ta başlar ve 31 Aralık’ ta sona erer. Vakfın kuruluş yılında çalışma ve hesap dönemi, vakfın tesciline ilişkin mahkeme kararının tarihinden itibaren başlar ve 31 Aralık’ta sona erer.
MALİ UYGULAMALAR
MADDE 25- Vakfın mali uygulamaları ile ilgili ilkeler aşağıdadır:
YEDEK AKÇE
MADDE 26- Bir çalışma dönemi içinde, vakıf gelirleri, plâsman ve vakfa bağlı işletmelerden elde edilen net gelirler toplanır ve vakıf yedek akçe hesabına alınır. Bu net gelirden yönetim giderleri ile ilgili kanun gereğince saptanacak denetleme giderlerine katılma payı düşülerek kalan miktarın %10 nu yedek akçe olarak ayrılır. Vakfın yıllık gelirleri yönetim giderleri ile vakfa bağlı işletmelerin zararlarını karşılayamayacak durumda olursa, vakıf yönetim kurulu kararı ile gerekli harcama yedek akçe hesabından karşılanır. Vakfın kuruluşundan başlamak üzere onuncu yıl Vakıf Olağan Mütevelli Heyet Toplantısı’ nda, oluşan yedek akçenin yeterli olup olmadığı görüşülür. Yedek akçe yeterli görülürse, ayrılması durdurulur. Yeterli olmadığı kararına varılırsa, aynı biçimde yedek akçe ayrılmasına devam edilir ve izleyen her beş yılda bir konu vakıf yönetim kurulunca ele alınır.
DENETİM GİDERLERİNE KATILMA PAYI
MADDE 27- Bir yıl içinde bütçe gereğince elde edilecek gelirden, gelirin sağlanması için yapılan giderlerin indirilmesinden sonra kalan safi gelirin kanuni oranı, denetim giderlerine katılma payı olarak vakıflar genel müdürlüğüne ödenir. Vakfın amacına yönelik giderler ile yıpranma giderleri, ödenti ve borçlanma faizleri gelirlerden indirilemez. Ödemenin Mart ayı sonuna kadar yapılması zorunludur.
PLASMAN PLANI
MADDE 28-Vakfın varlığına ek olarak bağışlanan paralarla, yıllık net gelirden ayrılan yedek akçeler, gelecekteki hizmetler için toplanan bağışlar ile uzun süre harcanamayacak gelir fazlası yönetim kurulu kararıyla, günün ekonomik koşullarına göre güvenilir şekilde nemalandırılır.
TEMSİL VE İMZA YETKİSİ
MADDE 29- Vakfı temsil, başkan ve yönetim kuruluna aittir. Vakfı borç ve taahhüt altına sokacak her türlü belge ve anlaşmanın geçerli olması için, vakfı temsile yetkili kişilerin vakıf unvanı altına, münferit veya müştereken imza atmış olmaları gereklidir. İmzaya yetkili kişiler ile imza dereceleri vakıf yönetim kurulunca saptanır.
BÖLÜM IV
GENEL HÜKÜMLER
VAKIF MALLARINDAKİ DEĞİŞİKLİK
MADDE 30-Vakıf amaç ve hizmet konularına tahsis edilmiş olup da vakfetme, bağışlama ve satın alma yolu ile Vakıf malvarlığına geçmiş bulunan taşınmaz mallar, ekonomik değişim ve rantabilitesini büyük ölçüde ve sürekli olarak yitirme durumuna düşürülürse, mütevelli heyeti kararı ile 903 Sayılı Kanun’daki yöntem ile satılabilirler. Taşınmaz mallar ile pay senetleri ve tahviller, Vakıf Yönetim Kurulu kararıyla paraya çevrilebilirler.
RESMİ SENETLERDE DEĞİŞİKLİK
MADDE 31-Kurucuların irade beyanı olan vakıf resmi senedinde yer alan amaç, hizmet, idari konular ile yönetim biçiminin kısmen veya tamamen değişmesi ve vakıf olarak bu değişime gereksinim duyulması durumunda, yönetim kurulunun önerisi ile vakıf mütevelli heyeti tarafından resmi senet değişikliği yapılabilir. Vakıf resmi senedi, mütevelli sayısının ¾’ ünün toplantıda hazır bulunması ve salt çoğunluğun oyu ile değiştirilebilir. İlk toplantıda belirtilen yeterli sayı sağlanamadığı takdirde ikinci toplantıda, katılan mütevelli sayısının 2/3 çoğunluk oyu ile resmi senet değişikliği yapılır. Vakıf resmi senet değişikliğine ilişkin öneri, değişiklik tasarısı ve gerekçesi, toplantıdan en az on beş gün önce mütevellilere gönderilmedikçe, konu mütevelli heyet toplantısında görüşülmez.
DAĞILMA VE DAĞITMA KURULU
MADDE 32- Vakfın devamında yarar olmayacağı anlaşılır, ya da vakfın amaç ve hizmet konularının gerçekleşmesinin olanaksız duruma geldiği kanısına varılırsa, yönetim kurulunun önerisi üzerine, vakıf mütevelli heyeti vakfın dağıtılmasına karar verebilir.
Bu durumda yönetim kurulu, yetkili Asliye Hukuk Mahkemesine başvurarak dağılmanın tescilini ister ve vakıflar genel müdürlüğünün görüşü de alınmak suretiyle işlemler başlar. Dağılma ve dağıtma kurulu, yönetim kuruludur. Vakfın dağıtılıp tüzel kişiliğinin sona ermesiyle dağılma bilançosu gereğince ortaya çıkan malvarlığı; Artvin İli ve ilçelerindeki belediyelere, çevre ve doğanın korunması, eğitim, kültür sanat gibi konularda yapılacak kalıcı hizmet projelerinde kullanılmak şartıyla eşit olarak dağıtılır.
YÖNETMELİK
MADDE 33-Vakfın resmi senet uygulaması, mevcut ve daha sonra gerek görülüp vakıf mütevelli heyetince onaylanan yönetmelikler gereğince yapılır.
HÜKÜM EKSİKLİĞİ
MADDE 34- Vakıf resmi senedinde hüküm bulunmayan durumlarda Türk Medeni Kanunu ve Vakıflar Kanunu hükümleri uygulanır. Bu kanunlardaki değişiklikler veya diğer yasal düzenlemeler, resmi senette yazılı usul ve esasların da değiştirilmesini gerektiriyorsa, vakıf yönetimi vakıf resmi senedi değişikliği yapıncaya kadar, yeni usul ve esasları uygulamaya yetkilidir.
YÜRÜRLÜK
MADDE 35-Bu vakıf Resmi Senedi, Asliye Hukuk Mahkemesi’nin tescile ilişkin kararının kesinleşip idari tescille yürürlüğe girer.
VAKFEDENLER VE VAKFETTİKLERİ MAL VARLIĞI
MADDE 36- Bu vakfı kuran vakfedenler ile vakfettikleri malvarlıkları, uyrukları, meslek ve konutları aşağıda gösterilmiştir.
BÖLÜM 5
GEÇİCİ HÜKÜMLER
MADDE 37- İlk yönetim kurulunun görevi, vakıf kuruluşunun onaylandığı tarihten itibaren en geç altı ay içinde yeni yönetim kurullarını ve Vakıf organlarının seçimi için Vakıf Mütevelli Heyeti toplantısına kadar devam eder.